História pltníctva na Váhu

Slovensko v dávnej minulosti pokrývali jedľové a smrekové pralesy, duby a buky. Drevo v severnej časti Slovenska nemalo žiadnu hodnotu, a preto bolo potrebné ho dopravovať tam, kde bol jeho nedostatok a kde malo dobrú trhovú cenu - na juh. Tak vzniklo pltníctvo, splavovanie dreva po riekach. Jeho prvý písomný doklad pochádza z 11. storočia, no v skutočnosti pltníctvo vzniklo určite dávno predtým.
Spočiatku pltníctvo slúžilo len na komunikačné účely. V 13. storočí sa stalo základom rozvoja diaľkového transportu a obchodu s drevnou surovinou. Kolískou slovenského pltníctva je Liptov (Liptovský Hrádok). Vzniklo tam centrum obchodu, postupne sa pripojila Orava, Turiec, Trenčín.
Pltníctvo bolo od dávnych čias slobodné aj pre poddaných. Feudálni mocipáni však zaviedli vyberanie mýta. Ctibor, mocipán Beckovského hradu, nechal prehradiť Váh pevným lanom, ktoré zabraňovalo pltníkom pokračovať v plavbe, pokým neodpracovali 8 dní na stavbe jeho hradu. Mýto mohli tiež splatiť prostredníctvom tovaru alebo zaplatiť peniazmi. Vodné mýta tak postupne vznikali v Budatíne, v Orechovom pri Trenčíne, v Púchove, Ružomberku…
V období okupácie Turkami bolo pltníctvo zamedzené, ale platilo heslo: "Obchod je obchod!" Pltníci v tomto období podnikali tajné plavby do územia obsadeného Turkami.
Najväčší rozmach pltníctva nastal po skončení okupácie v 18. storočí. Plťová doprava bola najjednoduchšia a najlacnejšia. Popri Váhu vznikali kupecké firmy a mestá, ktoré obchodovali s touto vzácnou surovinou - drevom.
Po Váhu sa však nesplavovali len samotné plte. Najčastejšie sa prepravovalo spracované drevo v podobe hranolov, foršní, šindľov, lát. Neskôr to boli finálne výrobky z dreva, ako skrine, almary, sudy, korytá, truhly. Okrem toho sa prepravovali aj potraviny, ako solené mäso, divina, bryndza, med, lesné plody, ovocie, údené syry, borovička a slivovica z Bošácej. Zvláštnym druhom tovaru boli zbrojárske výrobky. Puškové rúry, kanónové hlavne, pušný prach sa prepravovali z Liptovského Hrádku z erárnych hámrov až do Viedne.
Už v minulosti slúžila vodná doprava aj na prepravu osôb. Prvý písomný doklad pochádza z roku 1571, ale osobná doprava sa používala už dávno predtým. Po Váhu sa nesplavovali len obyčajní ľudia, ale aj nobilita, úradné osoby, vojsko. Medzi najznámejšie patrili plavby uhorského palatína Františka Vešeléniho. V 1565 roku sa splavil 15-timi plťami z Ružomberka do Trenčína. O deväť rokov neskôr viezol 600 vojakov na 16-tich pltiach.
Na pltiach sa cestovalo riešiť súdne spory do Uhorska. Podľa dobrého mravu sa na súd nesmelo ísť naprázdno. Viezli sa rôzne podarúnky, aby sa spor podarilo vyhrať.
V roku 1802 sa splavil dolu Váhom sám arciknieža Jozef Habsburský, ktorý po prehliadke Vysokých Tatier prešiel 8-imi plťami cez Piešťany až do Komárna. Neskôr cisársky generál Brady, dôstojník Wayprecht, viedenský maliar Conon, gróf Zichi a Pálfy spolu s dcérami a sprievodom po pristátí v Piešťanoch darovali osobitne vybavenú plť Správe piešťanských kúpeľov, aby sa po Váhu mohli splavovať kúpeľní hostia.
V 20. storočí sa pltníctvo na Váhu stalo predmetom individuálneho a skupinového splavovania. Labuťou piesňou boli v predvojnovom období plavby z Beckova na Kúpeľný ostrov v Piešťanoch. Organizovali ich Winteroví, vtedajší správcovia piešťanských kúpeľov. Hostí ráno priviezli na kočoch ku zrúcaninám Beckovského hradu. Po prehliadke a odpočinku v tamojšej reštaurácii obdivovali z plte romantickú prírodu Váhu a jeho okolie.
Éra pltníctva sa skončila začiatkom 40-tich rokov 20. storočia. Život a práca pltníkov v minulosti bola veľmi náročná. Povolanie sa dedilo z pokolenia na pokolenie. Otcovia zaúčali svojich synov už od 14 rokov. Množstvo zvykov a obyčajov sa spájalo hlavne s prvou pltnicou - splavom, ktorý začínal skoro na jar počas veľkých vôd. Váh mal niekoľko nebezpečných úsekov, ako napríklad pod Strečnom - Margita a Besná. V súvislosti s tragédiami sa šírili rôzne povesti. Zaujímavé, hoci paradoxné je, že len máloktorý pltník vedel plávať. Preto sa často havárie pltníkov končili tragicky. S pltníctvom sa rozvíjala aj značná časť slovenskej kultúry. Vznikali piesne, porekadlá, legendy a zvyky. Umelci písali na túto tému básne, knihy, maľovali obrazy. Známa je kniha Malebnou cestou dolu Váhom, ktorú napísal A. Medňanský. Natočený bol tiež film Zem spieva od režiséra Plicku.
Po 2. sv. vojne pltníctvo na Slovensku zaniklo, a to z dvoch dôvodov: prvým bola výstavba hydroelektrární pozdĺž celého toku Váhu a druhým dôvodom bol veľký rozmach železničnej a cestnej dopravy.
Táto krásna história ma viedla k tomu, aby som obnovil tradíciu pltníctva na Váhu, a v roku 1992 som urobil prvý skúšobný splav.



Novodobá história pltníctva na Váhu

Myšlienka obnoviť pltníctvo na Váhu vznikla cez letné prázdniny v roku 1992, počas stanovania pri Váhu v časti Bodona pri Piešťanoch.
Mladšiu dcéru Janku napadlo, že by sme sa mohli splavovať na nafukovacích matracoch z hornejšieho úseku toku Váhu nad Piešťanmi, približne 6 km od ich severného okraja. Okamžite som si predstavil Pieniny, splavy po čarokrásnom Dunajci. Čo keby niečo podobné bolo aj u nás? Zobrali sme veľkú nafukovačku a pustili sme sa dolu Váhom. Čakalo nás príjemné prekvapenie. Vodopády, rozkvitnutá príroda, spev najrozličnejšieho vtáctva, pohľad na množstvo rýb, jednoducho nezabudnuteľný romantický zážitok. O krátky čas sme vycestovali na výlet do Červeného Kláštora, aby sme posúdili, čo potrebné je urobiť na realizáciu nášho nového projektu. V spolupráci s pánom Antonom Mačutekom a jeho spoločníkov z Červeného Kláštora sme 1. a 2. októbra odskúšali možnosť splaviť náš úsek na plti z Dunajca. A vyšlo to. Technicky bola plavba realizovateľná, zostávalo už len vybaviť zákonmi stanovené náležitosti na podnikanie v tejto oblasti a postarať sa o získanie zákazníkov.
1. mája 1993 sme uskutočnili prvý komerčný splav. Zákazníkov nám prisľúbila dodávať jedna z piešťanských cestovných kancelárií, ale zostalo len pri sľuboch. Splavovanie sme preto na pár rokov prerušili a jeho obnovenie sme zrealizovali po hroziacich sa záplavách na rieke Váh v roku 1997. Zaujímavé bolo vidieť prírodu z plte ihneď po klesnutí vody na jej štandartný prietok. Konštrukciu plte sme prispôsobili našej klientére, ktorá pozostáva hlavne z nemeckých turistov, ktorí sa prišli liečiť do Piešťan a potrebujú doplňujúci program na vyplnenie voľného času. Zameraliprogram na vyplnenie voľného času. Zamerali sme sa hlavne na bezpečnosť a kvalitu našej činnosti. Uspokojíme aj tých najnáročnejších zákazníkov, poskytneme im zaujímavé informácie o Váhu, histórii pltníctva, o okolitej faune a flóre, o hradoch a historických pamiatkach, o Piešťanoch.... Naučíme ich spievať krásny šansón o Piešťanoch a Váhu.
Že sa nám to darí, svedčí aj fakt, že mnohí ľudia sa na naše splavy vracajú a tešia sa na náš program, ktorý sme im pripravili. Za tých niekoľko rokov našej činnosti už boli na našich splavoch niektorí klienti 3-4 krát.